See kirjatöö sai Narva kolledži esseekonkurssil ära märgitud.
Muna õpetab kana
Maailma muutmine klassiruumis
„Õpetajad saavad ju nii
vähe palka!”, „Lapsed on ju kohutavalt vastikud ja ei viitsi õppida!”, „Mitte
keegi ei tunnusta sind!” on levinumad hüüatused, kui mõni noor inimene julgeb
tunnistada, et unistab õpetajaks hakkamisest. Õnneks on igaühe, kel see plaan
tõeliselt südame küljes, rahulik ja kaalutletud vastus: „Kas sa arvad, et ma
juba ei tea?”
Mina tahan saada eesti keele ja kirjanduse
õpetajaks. Olen uhke, kui saan selle välja öelda, muigan heatahtlikult, kui
tuttavad selle peale nägusid teevad, säran rõõmust, kui keegi ütleb, et nad
paneks oma lapse hea meelega kooli, kus tulevikus töötan. Kuid mulle ei ole
mitte kunagi meeldinud koolis käia. Põhikoolis oli kasvuvalu niivõrd suur, et
see tegi raskeks teistega läbisaamise ning õppetöö tundus tohutu ajaraiskamine,
mis sellest, et keeled ja täppisteadused kergelt meelde jäid. Gümnaasium on aga
kohutavalt lihtne olnud. Ma pole veetnud ühtki unetut ööd bioloogia või füüsika
kontrolltöö pärast ja olen saanud ainult ühe kolme. Tundides on nii palju vaba
aega, sest kui teised on lugemisega alles esimesel leheküljel, olen mina juba
lõpetanud, ka õnnestub mul õpetajate dikteeritud laused kirja saada kolm korda
kiiremini kui enamikul. Võiks ju arvata, et kui mõni asi läheb ludinal, siis on
see meeltmööda, aga tegelikkuses on kerged asjad igavad, tüütud ja aja
raiskamine. Suved ja vaheajad on alati liiga lühikesed, nädalavahetused
lõppevad ruttu, mul tulevad külmavärinad peale, kui mõtlen lähenevale
esmaspäevale. Sellest hoolimata taipasin juba kümnenda klassi lõpus, et tahan
saada õpetajaks, ning see soov on vankumatult püsima jäänud.
Minu põhikool ja gümnaasium möödusid
võrdlemisi erinevates koolides, kuid mõlemas vahetus millegipärast tihti
õpetajaid, ning olgugi et kell kaheksa algavad 45-minutilised tarkuse
ammutamised mu alati nina krimpsutama ajavad, on mul hulga positiivseid
mälestusi väga värvikatest ja innustavatest pedagoogidest. Kui varem hääletasin
valimistel selle erakonna poolt, kes kõige vähem teisi laimas ja sigatses, siis
keskkoolis suutis ühiskonnaõpetust andev noor naisterahvas oma säravate silmade
ja lakkamatu entusiasmiga panna mind tõeliselt huvi tundma, milline Eestis
esindatud poliitiline ideoloogia ikkagi on mulle südamelähedasim. Need olid
vaid kaks kursust sellest, kuidas poliitika ja maailma asjad käivad, aga pärast
jäi mind tagant utsitama tugev veendumus, et toimuvaga tuleb olla kursis ja
seisukoht võtta. Maailma parandamisega ei jõua kaugele, kui kõigil on vaid
istekohad.
Hea õpetaja oskab
esitada selliseid küsimusi, mis panevad järele mõtlema, tekitavad tahtmise
rohkem uurida ja lugeda, tema mõtted, ülesanded ja kommentaarid on väärt
sõpradele edasi rääkimist, vahel isegi üles kirjutamist. Põhikoolis möödusid
eesti keel ja kirjandus lugemiskontrolle ja kirjavahemärkide töid tehes,
keskkooli tunnid on läinud mõeldes ning minu jaoks ei tõuse ühestki loengust
või harjutusest suuremat kasu kui sellest,
mis pani pead murdma, süvenema ja tekitas küsimusi. Kui tahvli ees seisab
haruline riidenagi ning sul on ülesanne selle abil analüüsida loetud teose
sisu, siis aju lihtsalt peab kõrvale jätma mõtted õhtusest trennist või
lähenevast reedest ning tööle hakkama, minema teemasse süvitsi sisse ja mitte
enne välja tulema, kui sarnasus Tuglase novellide ja riidepuu vahel on
ilmselged. Iga pedagoog, kes alustab tundi sooviga laste pead tööle panna, teeb
mitu korda targemini kui see, kes tahab ainult õpetada.
Kui õpetaja suudab kas
või ühe lapse usinalt tööle panna, on ta juba esmaklassiline, sest kõigile ei
saa iial meeltmööda olla ja nurisemine on noorte seas palju suurem trend kui
rahulolu. Kuigi kool ei ole kasvatusasutus ja peaks õpilastele olema töökoha
eest, mõjutab iga klassiruumis öeldud lauset või koridoris tehtud liigutust
kodune kasvatus ja sellega on pedagoogil keeruline võidelda, eriti kui tema
vastas on korraga kolmkümmend erinevat kasvatust. Mõnel õpetajal õnnestub aga
terve klass tööle panna. Põhikoolis käisin inglise keele süvaõppeklassis ja
ühel hetkel saigi A-võõrkeelest aine, mis nõudis kohalolekut kõige saba ja
karvadega. Selja taga neli erinevate meetodite ja suhtumisega keeleõpetajat,
hakkas kogu grupp kodus isegi etteütlusteks õppima. Ütleksin, et klass oli
vahepeal suisa hasardis – keegi ei tahtnud mingil juhul kolme saada ja vahel
tundus isegi neli ebaõiglane. Õpetaja oli vankumatult nõudlik ja range, mis
muidugi tol ajal tundus ülekohtune ning vastik, aga tagasi vaadates on aru
saada, kui jõudsalt ja sihikindlalt keeleoskus arenes. Ega koolitund ei pea
lapsele ainult informatsiooni ja teadmisi andma, vaid õpetama ka õppima.
Praegu koguvad
populaarsust need koolid, kus algklassides õpetatakse programmeerimist, ning
valitsus arvab, et majandusõpe peab algama enne, kui on funktsionaalne
lugemisoskus omandatud. Veritasiumi videos „This Will Revolutionize Education”
on selgesõnaliselt öeldud, et kui kaheksakümnendatel, kui arvutid said
populaarseks, usuti, et õpetades lapsi programmeerima, kuidas liigutada
ekraanil kilpkonna, arenes ainult õpilaste arvutialane vilumus, kuid nende
mõtlemisoskus jäi samale tasemele. Kui laps läheb seitsmeaastaselt kooli, on ta
harjunud joonistama lugusid, mis toimuvad tema peas, võib-olla ka natuke
kirjutama ja lugema, aga istudes viksilt ja viisakalt pingis, peab ta korraga
joonistama kunstitunnis siili ja maja, kuna õpetaja ütles nii, ja kirjutab
konarlike trükitähtedega lihtlauseid, mis viis korda ette loetakse, ning
koostab õpetuse järgi arusaamatuid programme. Põhikoolis enam siile ei
joonistata, aga tuleb teha detailne pilt maja koridorist ning õppida
konspekteerima kiiresti ja arusaadavalt – see on ettevalmistus gümnaasiumiks –
ning kui lõpuks keskkooli jõutakse, siis tuleb veel osavamalt õpetaja öeldud
teksti üles tähendada, sest nüüd toimub hoovõtt ülikooli astumiseks. Aga mida
see täsikasvanuhakatis seal peale hakkab? Konspekteerib usinalt ja kõik, sest
mõtlemisoskuse, loovuse ja teadmistejanu kraan on juba koolitee alguses kõvasti
kinni keeratud ning pea paksult täis informatsiooni, millega suurt midagi peale
hakata ei oska. Mida kauem panevad lapsed paberile lugusid, mis on joonistamise
käigus sündinud ning ei allu täiskasvanute loogikale, seda huvitavamad on nende
mõttekäigud tulevikus. Mina küll ei tahaks, et laps, kelle pildid kujutavad
näiteks naist, kes kaotas rannas oma sokid ära, oskab suurena joonistada ainult
õigesti varjutatud õuna. Kõige olulisem õppeprotsess toimub inimese peas ning
kui sinna halbade hinnete ähvardusel surutakse võimalikult palju teada ja
tuntud mõtteid, siis suure hulga noorte inimeste jaoks läheb uue vaatenurga
leidmise oskus täielikult kaduma, harjutakse nägema vaid seda külge, mis pingis
istudes paistab.
Üks kõige tuntumaid
õpetamise-teemalisi sõnavõtte on ilmselt Taylor Mali „What Teachers Make” ja
see energiline vihaseks aetud inglise keele õpetaja ütleb kolme minuti jooksul
valjult ning ausalt välja kõik, mida iga pedagoog peaks oma südames tundma. Et
just tema käes on võim panna lapsi tundma end madalamalt kui muru, et ta suudab
viie miinusega rikkuda mõne püüdliku noore päeva ja panna kolme plussi saaja
tundma kui olümpiavõitja. Need 45 minutit annavad talle võimaluse panna lapsed
mõtlema, arutama, kahtlema, küsima, vahel ka haudvaikuses istuma, tuupima pähe
sõnu nii, et nende õigekirjas ei eksita iialgi, värisema ootusärevusest, kui
nad ei tea, mis tunnis ees ootab. Marju Lepajõe toonitas Ööülikooli loengul, et
Luteri jaoks on õpetajatöö hindamatu, seda ei ole kunagi võimalik piisavalt
tasustada ega väärtustada, sest juba see, et keegi pühendab oma elu teiste
õpetamisele ja pistab rinda niivõrd keerulise katsumusega, on midagi üüratut. Kunagi
ei saa kindel olla, kuidas klassi ees lausutud harivad sõnad õpilastele meelde
jäävad, mis moodi neid tõlgendatakse ning kas midagi talletub ka püsimällu.
Ükski õpetaja ei tea, kas noored meenutavad teda koolist lahkudes kui uue ukse
avajat või kiruvad ka kakskümmend aastat hiljem, kõigini ei jõua kunagi. Kui
aga iga tund on rajatud soovil vähemalt üks pingis istuja oma mugavustsoonist
välja tirida ja uuele ning tundmatule ideede lagendikule viia, siis on päev
korda läinud. Iga klass ei pruugigi selliste ambitsioonidega kaasa tulema
hakata, mõne kollektiivi vastumeelestatus on lausa imetlusväärne, aga üsna
tihti leidub kolmekümne seas vähemalt üks, kes ei näita küll välja, kuidas tema
mõte tööle hakkas, kuid koju minnes arutab omaette ikka veel, mis moodi ikkagi
sademed tekivad või mida mõtles Doris Kareva kirjutades luuletust „DeKa”.
Õpilasena tundub mulle,
et kõige köitvamad on need ülesanded, kus tuleb enda elu, perekonna ja
harjumuste peale mõelda. Olgu siis küsimus selles, millist energiaallikat oma
tulevikukodus kasutaksin, millised geenid olen pärinud emalt ja isalt või kui
palju vanasõnu kasutab minu perekond. Igas noores inimeses on piisavalt palju
eneseimetlust, et just sellised ülesanded panevad tema pea tööle. Õppides
kõigepealt kriitilise pilguga ennast kõrvalt nägema, areneb ka analüüsimisoskus
ja empaatia teiste suhtes. Väga raske on aimata Siuru-aegsete luuletajate
mõttekäike või süveneda inglise keele tunnis Chales Dickensi elukäiku, kui
hindamistööd pole esmalt enda peal tehtud. Praegusel Photoshop’iga töödeldud kaanemodellide ja nutitelefonide ajastul on
paljudel lastel tegelikult iseendaga keeruline olla. Neil on raske leida
huvitavat ja paeluvat tegevust, ollakse pidevalt kimpus oma kehavormide ja
stiiliga ning lihtne lugemine või jalutuskäik ei paku erilist rahulolu. Täpselt
sama rõõmutuks võib kergelt muutuda ka hea hinne paberi serval. Küll aga jääb
tagasi saadud kontrolltööst hoopis teine emotsioon, kui õpetaja on vaevunud
viie kõrvale kirjutama: „Väga tubli!”, mõne terasema mõttekäigu juurde
joonistanud naerunäo või lisanud juurde mõne uue mõttearenduse, ilma et see
õpilase hinnet kahjustaks. Sõnumitesse üle kolinud vestlus, vanemate vähene
vaba aeg, kogu aeg tagant torkiv soov olla tunnustatud ja märgatud loob suured
klassitäied noori, kes tegelikult vajavad ka sellist pisikest
tähelepanuavaldust.
Mul ei ole veel õrna
aimugi, mis tunne on tegelikult klassi ees seista ning rääkida Tammsaarest või
teha noored tuttavaks „Meistri ja Margarita” tegelastega, aga kuna juba praegu
tunnen seletamatut tungi süstida eesti keele armastust vähemalt mõnesse
õpilasse ning seletada kindlalt ja kirglikult, miks üks väike ja keeruline keel
on igale ruumis viibijale suisa hädavajalik. Loodan südamest, et suudan
õpetajaametit pidada täpselt nii kaua, kuni see mulle rahulolu ja uusi
väljakutseid pakub, ega jää kramplikult klassi ette edasi seisma, kui
tegelikkuses ei taha näha ühtki kirjandit või töövihiku ülesannet. Kõige rohkem
rõõmu pakub ikkagi pedagoog, kes ise töötahtest särab.
No comments:
Post a Comment